Thema's

Innnovatie en technologie-ontwikkeling

In het kader van HTSM is voor de vliegtuignieuwbouw en onderhoud een innovatie roadmap vastgesteld, waarin de volgende vijf speerpunten zijn gedefinieerd:

• Aerostructures: Nederlandse bedrijven en kennisinstellingen hebben een sterke reputatie op het gebied van ontwikkeling en productie van staartsecties, vleugeldozen, beweegbare vleugeldelen, landingsgestellen en de daarbij behorende materialen als hoogwaardige coatings, thermoplastische composieten en fibre-metal laminaat (Glare).
• Vliegtuigmotor subsystemen en componenten: een sterke positie op het gebied van samengestelde delen voor hoogdrukcompressoren en auxiliary power units (APU’s) en de fabricage van de volgende hoogwaardige motoronderdelen: blisks, impellers, casings, seals, shrouds, turbine blades, engine starters, etc.
• Maintenance, repair & overhaul (MRO): Met KLM-Air France als tweede vliegtuigonderhoudsbedrijf in de wereld is Nederland sterk in MRO van complete vliegtuigen en van componenten, in het bijzonder de ontwikkeling van nieuwe concepten als lifecycle costing, (prognostic) health monitoring en van reparatiemethoden voor composieten.
• Vliegtuigsystemen: vliegtuigkabelsystemen (Fokker-ELMO is tweede in de wereld) en vliegtuiginterieurs (Zodiac Driessen is een wereldspeler).
• Toekomstige vliegtuigconcepten: dankzij de Fokker-erfenis is er in Nederland nog veel integrale kennis aanwezig bij de TU Delft, het NLR en de industrie voor de ontwikkeling van toekomstige vliegtuigconcepten, waarbij de toepassing van nieuwe materialen, integratie van verschillende technologische disciplines en certificatie van nieuwe vliegtuigen en componenten.

Ook voor de ruimtevaart is een innovatieroadmap vastgesteld.

De roadmaps Space 2015-2020 en Aeronautics Manufacturing an Maintenance 2014 - 2020 zijn ingebracht in het Innovatiecontract HTSM. Alle roadmaps die voor het innovatiecontract HTSM zijn ingebracht en verdere informatie over de topsector HTSM kunt u vinden op www.htsm.nl.